neděle 20. května 2018

Zápisy ze zlínských setkávání, díl čtvrtý: Hoax!



Charakteristickým znakem 23. ročníku mezinárodního divadelního festivalu Setkání – Stretnutie je i jeho několikerá expanze mimo obvyklá teritoria. Kupříkladu čtvrteční program byl zahájen v tělocvičně Základní školy Kvítková, inscenací již druhého reprezentanta nitranského kulturního mikrokosmu, Divadla Andreje Bagára, Hoax!. 

 Mladá režisérka a spoluautorka projektu Silvia Vollmanová, jež je aktuální uměleckou vedoucí olomouckého Divadla na cucky, se ve své umělecké tvorbě dlouhodobě orientuje na dospívající publikum, konkrétně inscenace Hoax!, pak stojí na žánrovém pomezí divadla a osvětové přednášky. Projekt je údajně přímo na míru šit školním tělocvičnám, proto nepříjemně zarazila technická nezvládnutost jeho festivalového uvedení. Zásadním problémem bylo špatné nazvučení, které v přímé souvislosti s totálně nevyhovující akustikou zvoleného prostoru vedlo k intenzivní nesrozumitelnosti především činoherních pasáží. Většina poměrně nepočetného publika, tvořeného kromě několika festivalových hostů jen cca dvěma třídami druhého stupně základní školy navíc zjevně nebyla příliš zvyklá naslouchat Slovenštině, což výsledný dojem postupně se zvětšující propasti mezi diváky a herci jen posílilo. 




Téma i prostředky jeho zpracování přitom byly zvoleny vhodně, tvůrčí tým inscenace prokazuje schopnost navázat s dospívajícími kontakt pomocí dobře zvoleného hudebního podkladu (Ján Kružliak ml.), i bezchybným využitím projekcí předpřipravených i živých (Daniel Dluhí). Hoax! se snaží hravě, bez zbytečného moralizování a kontraproduktivního strašení definovat podstatu problému šíření falešných zpráv. Dějovou linku Hoaxu! tvoří příběh dvojice obyčejných kluků Adama a Sama (Tomáš Turek a Marián Viskup), kteří se zapletou s pravicově extrémistickým hnutím Hrdé Hnutie – je jasné, že terčem zesměšnění jsou hnědí hoši Mariana Kotleby, včetně jejich ostudného výletu na Kriváň z roku 2017, který je groteskní korunou inscenace. Vzdělávací linii projektu pak reprezentují vtipně stylizované výstupy moderátora Pravdy (Marián Viskup). Oba velmi dobře sehraní herci se s velkým gustem převtělují do uvěřitelných puberťáků i karikatur přiblblých skinheadů, audiovizuální složka přesvědčivě simuluje sociální výzkum (jako Hoax! svého druhu), moderátor formuluje jasně podstatu fenoménu Hoax, jeho základní rysy i rizika, a neformálním způsobem paroduje nacionální extremismus.



Pokud ale není rozumět, veškeré snahy přicházejí vniveč. Akustická katastrofa zkrátka podlomila zlínské repríze Hoaxu kolena, a korunu tomu nasadila závěrečná diskuse, kdy nebylo rozumět otázkám, ani odpovědím. Potlesk za snahu, pokárání za technickou realizaci. Příště lépe, vážení!
Přečtete si zítra: Dobrý proti severáku!
Petr KlariN Klár  

Žádné komentáře:

Okomentovat