úterý 22. května 2018

Zápisy ze zlínských setkávání, díl pátý: Dobrý proti severáku!

Páteční dopoledne pro mne znamenalo další střet s aktuální uměleckou formou Městského divadla Zlín, po rozporuplném předchozím Zvlčení (Prolnutí), a následných povedených intermezzech v podobě scénických čtení, se tentokrát jednalo o jevištní adaptaci literárního bestselleru Dobrý proti severáku v režii ředitele MdZ, Petra Michálka.




I v místních končinách nesmírně populární epistolární román Daniela Glattauera disponuje v dramatizaci Ulrike Zemmeové neokázalou intimní divadelností, jež je nanejvýš vhodná pro komorní prostory. Autoři v rámci oživení klasického žánru moderními principy navíc zvolili identický princip jako tvůrci filmu Láska přes internet (You've Got Mail, USA, 1998, režie: Nora Ephron), kdy ručně psané dopisy nahradili elektronickou poštou. Není tudíž divu, že i scénografické řešení inscenace, jehož se chopil legendární doyen domácí divadelně - výtvarné scény Jaroslav Čermák, jednoduše, avšak precizně formuluje dva základní aspekty inscenovaného artefaktu – intimnost sdělovaného a sterilitu způsobu, jímž komunikace mezi postavami probíhá. Přední průhledná stěna vizuálně evokuje plochu monitoru, stísněné životní prostory Lea a Emmi pak příslovečné zlaté klece. Kostýmy Zdeňka Nedorosta nenásilně posouvají dvanáct let starou předlohu směrem k současnosti, sentimentální retro se tedy naštěstí nekoná. Za zmínku stojí i práce s hudbou, která je nejen sugestivním spouštěčem atmosféry, ale především intenzivním významotvorným prvkem, jenž zdařile akcentuje vnitřní osamělost postav, jejich nerozhodnost, zasněnost, i dlouhodobou pasivitu.



Dobrý proti severáku je evidentním pokračováním intimní dramatické linie, kterou v kontextu dramaturgie MdZ reprezentuje například Harrowerův Blackbird, jako přirozené legitimní protiváhy dominantní produkce na velkém jevišti, respektive ve Studiu Z. Režie Petra Michálka se naštěstí zcela zdržuje okázalých gest, a je plně soustředěna na dokonalou definici hořko-sladké jevištní (post) romantiky. Zcela v logice věci jsou mu přitom skvělými tvůrčími partnery nejen dramaturgyně inscenace Katarína Kašpárková Koišová, ale především herecký tandem Marta Bačíková a Gustav Řezníček.



Jakkoli oba zmínění aktéři zabírají v mém dlouhodobém osobním žebříčku „důvodů, proč se do Zlína opakovaně vracím“, pravidelně vysoká postavení, jejich interpretace „síťových“ milenců patří bez pochyby k tomu nejlepšímu z jejich dosavadních uměleckých životopisů. S lehkostí se vyrovnávají s řadou stereotypem hrozících nástrah jim svěřených charakterů – symptomy asociálnosti (Leo), manželského vyhoření (Emmi), i alkoholismu a vzájemné rostoucí přitažlivosti (oba) zvládají naprosto bez použití zjednodušujících berliček obvyklých hereckých klišé, nebo (zde!) nepřípadného patosu. Jsou k sobě příkladně profesně empatičtí, omezení vyplívající ze zvoleného žánru i scénografického řešení prostoru pro ně nečiní žádný problém, jevištní práci s mikroportem by dokonce mohli prakticky vyučovat. Oběma se podařilo jejich postavy povýšit nad literární předobraz – Emmi Marty Bačíkové je komplexní lidskou bytostí, u níž nerozhodnost vyvěrá nikoli z pouhé rozmarnosti, ale především ze zodpovědnosti k vlastní rodině, její touha postupně roste, stejně jako sex appeal. Emmina přeměna z Bernardovy Olive do Leovy Betty Boop je fascinující i přesvědčivá. Gustav Řezníček pak opět dokazuje, že umí směšnost a posmutnělost spojovat s bryskností Rychlonožky, sebeironií Woodyho Allena, šarmem Gregoryho Pecka a úsměvem sobě vlastním.

Z rozpáleného tvůrčího kotle Městského divadla Zlín se vylil kus kvalitního divadla, jenž je vstřícný jak k fanouškům literární předlohy, tak i k divákům, kteří se s ní ještě neměli možnost setkat. Festivalové uvedení inscenace, která se běžně hraje v prostorách divadelního klubu Dílna, sice bylo negativně poznamenáno přesunem do Studia Z, jehož prostory nejsou tak dispozičně přívětivé pro zvolenou estetiku inscenace ani její étos, i skupinou divoce rušících diváků převážně důchodového věku, kteří se během představení neváhali posilňovat z přinesených demižonů či hlasitě chrápat v prvních řadách, to však nic nemění na tom, že zlínská jevištní adaptace knižního trháku je událostí, jíž by byl zločin ignorovat. Představuje totiž v našem teritoriu vzácný příklad extraligového divadelního popu, jenž spojuje cílové skupiny. Dobrý proti splínu!

Příště si přečtete: Up End Down a Brajgel!

Petr KlariN Klár



Žádné komentáře:

Okomentovat