sobota 19. května 2018

Zápisy ze zlínských setkávání, díl třetí: Anna Franková z Nitry!



Patří k nesporným pozitivům letošního ročníku zlínského divadelního svátku Setkání - Stretnutie silný morální apel řady ozdob programové nabídky. Zřetelným manifestem této dramaturgické linie pak byla středa 16. 5., kterou lze bez nadsázky definovat jako den, zasvěcený společenské kritice. 


Zařazení inscenace Anna Franková nitranského Nového divadla pak v tomto kontextu můžeme chápat na třech základních úrovních  - coby varující připomínku současné plíživé fašizace podstatné části společnosti na Slovensku i v Čechách, jako podporu perspektivnímu divadelnímu uskupení, jehož existence a kontinuální umělecká tvorba je pravidelně narušována řadou bouřlivých turbulencí, řízených povětšinou z vrchu, i nenásilnou definici obtížnosti dospívání v extrémně vyhrocených časech. Je nesmírně potěšitelnou skutečností, že inscenace přijatelně funguje ve všech těchto aspektech, a byť nijak nezastře své primární zaměření na středoškolské publikum, na horké půdě mezinárodního festivalu obstála spolehlivě.




Tvůrčí přístup mladého režiséra a autora dramatizace Šimona Spišáka je překvapivě konzervativní, samoúčelných provokací a násilných excesů zcela prost. Výprava Karla Czecha je spartánská i hravá, bezprostředně evokující atmosféru spontánního komediantství, umožňuje dynamické proměny prostoru, i přehlednou definici velkého počtu postav, v které se s kadencí škorpióna proměňuje hostující Ivan Martinka. Logickým středobodem jevištního dění  však zůstává strhující Lucia Korená, jíž se od první vteřiny daří navázat bezprostřední kontakt s publikem, a umožnit mu tak nenásilný průnik do zjitřeného duševního světa dospívající dívky. Herečka, jež byla za svůj výkon právem vyznamenána cenou Dosky, se s grácií vyhýbá patetizujícím klišé, hravě zdolává nástrahy původně prozaického textu, je komplexně koncentrovaná, a ve všech polohách dokonale uvěřitelná.

Spišákova scénická adaptace se chvályhodně nevyhýbá ani důležitému, leč často záměrně opomíjenému motivu Anniny rostoucí sexuální touhy, které je zpracováno adekvátně k cílové divácké skupině, jako nedílná součást lidského života. Se vkusem, i decentní erotickou atmosférou. Bravo!


Inscenace Nového divadla Nitra, která si vydobyla zasloužený zájem diváků i odborné veřejnosti má tak jen dva problémy – až přílišnou lehkost formy, jež takřka ignoruje brutální a život přímo ohrožující situaci, v níž se Anna nachází, a která byla i důležitým motivačním aspektem její literární tvorby, a absenci razantnější dramaturgické úpravy, jež by v některých pasážích pomohla prosadit divadlo na úkor literatury. Obě chybky jsou ovšem jen decentními, a lehce odstranitelnými skvrnami na kráse jinak velmi povedeného projektu. Nové divadlo Nitra opět jasně dokázalo, že je jedním z nejlepších souborů svého druhu ve střední Evropě, a 23. ročník Setkání – Stretnutie si připisuje další pozitivní bod. Radostí pískám si!

Příště si přečtete: Hoax!
Petr KlariN Klár

Žádné komentáře:

Okomentovat