Druhý den pilotního ročníku
seriálové a onľine tvorby Serial killer jsem zahájil tradičně ve Scale, a sice
projekcí německého seriálu Vítejte v Hindafingu (Hindafing, DE, 2017), jež co
do intenzity zážitku byla úrovní rozkoše rovna ranní chladivé sprše na prahu
rozpáleného léta. Vůbec přitom nevadilo, že byl předložen díl třetí a pátý,
protože předcházející i průběžné dějové peripetie stručně a komplexně leč bez
nežádoucích spoilerů převyprávěl osobně přítomný režisér a scénárista projektu,
Boris Kunz. Buranský crossover House of
cards, Breaking Bad a Okresu na severu je brutální černá
komedie nadupaná zvraty, jak Vanessa
na vrcholu slávy koktejlem drog. Šestidílná série vznikla v produkci
veřejnoprávní televize a názorně definuje propast, jíž musí ČT v honbě za
evropským (nad)standardem překonat. Tam, kde kupříkladu Prušinovského a
Kolečkův Most! vrcholí, Kunzův Hindafing se teprve rozehřívá. Vřele doporučuji
k pozornosti Vaší!
Projekce následující od 16:00
v Divadle Bolka Polívky názorně ukázala schopnost organizátorů pružně
reagovat na neočekávanou situaci – seriál Ku´damm
59 (DE, 2018), který bohužel nemohl být z technických důvodů promítnut,
byl za náležité omluvy programového ředitele Serial Killera Jiřího Flígla
briskně nahrazen, a diváci dokonce dostali možnost vybrat si ze dvou záložních
variant, z nichž byl nakonec před reprízou Mostu! demokraticky prostou většinou zvolen seriál Zmizení (Das Verschwinden, DE, 2017). Německo-český koprodukční
projekt okamžitě prozrazuje tematickou spřízněnost kupříkladu s nedávnou
domácí Pustinou, jeho fokus je ale přesně opačný: na místo syrového exkurzu do society
živořící kdesi na konci světa dostáváme formálně mnohem konvenčnější ponor do
bavorského městečka u českých hranic, kde pod zdánlivou idylou čile bují
nejrůznější zločinná pekla. Zmizení
znovu oprašuje osvědčený repertoár (nejen) evropské krimi, jako např. úzké
vztahové vazby ústředních hrdinů na různých stranách barikád, rodiče, již
zděšeně odhalují temná tajemství vlastních dětí, boj o svěření do péče,
nevšední kvalita českého perníku a další důvěrně známé motivy. Výsledný produkt
je spíš pečlivě vyleštěná bižuterie než skutečný klenot, jako program na všední
den však obstojí spolehlivě. Bonusový bod uděluji za naznačenou možnost
záporáckých Čechů, i Pachlův Rapl ve
mně ovšem zanechal podstatně hlubší stopy (Hynku Čermáku, díky!).
Scalní duet – vrchol dne!
Dvojice projekcí, za kterými jsem
se posléze navrátil do hlubin přítelkyně Scaly, pro mě byla nejen vrcholem
čtvrtka, ale i dosavadního průběhu festivalu. Filmařsky opulentní vize režiséra
Jegora Baranova, která ruský projekt Gogol: Začátek (Gogol. Načalo, Rusko,
2017), právem úspěšně prodrala na plátna kin, pevně kráčí ve stopách Timura
Bekmambetova, Tommyho Wirkoly, Gore Werbinského a dalších žánrových souputníků,
a vytváří postmoderně různorodý pastiš motivů a forem, v němž se pocta a parodie
spojují v konzistentní hmotu, jež se následně stává bezprostředním zdrojem
divákova ukojení. Takhle nějak si představuji filmovou adaptaci Sapkowského
Zaklínače (Netflixi, slyšíš mně?)! Radost opojná, za níž děkuji. A vzhůru na tabuli nepopsanou!
Belgická Tabula rasa (Belgie, 2017) je mysteriózní eklektickou sloučeninou
Nolanova Mementa, Aronofskyho Černé labutě, duchařských historek a
Sigiho Freuda. Divácky navždy vděčný princip nespolehlivého vypravěče je
v plné síle zpátky ve vizuálně bezchybném pojetí, scénář (Veerle Baetens a
Christophe Dirickx) i režie (Kaat Beels a Jonas Govaerts) prozrazují precizní
žánrovou vzdělanost, herci jsou vedeni přesně jak Tellův šíp do Jonatána a ani
dětská hrdinka neirituje. Magicky paranoidní atmosféra funguje obdivuhodně a slastné
hororové nepříjemno se dostavuje příjemně často. Tabula rasa je přesně ten typ televizního produktu, který jsme se u
nás ještě nenaučili tvořit, o to častěji bychom ho však měli nakupovat, a
především sledovat. Další programová trefa!
Jak je jasně vidno, druhý den Serial
Killera byl nadmíru přeplněný výživnými audiovizuálními mlsky, proto není divu,
že moje následná party měla spíše kontemplativní charakter. Tudíž noc dobrou, a
pokračování příště!
Petr KlariN Klár
Žádné komentáře:
Okomentovat