Přicházejí i v životě punkového
festivalového publicisty dny, kdy výběrová intuice zklamává, a domnělí antracitově
černí plnokrevníci programu si svoje nohy lámou v nepravděpodobných výmolech
zdánlivě vyrovnané trati. Přesně takové momenty lepící se smůly mně na
brněnských žních seriálové tv a online tvorby Serial Killer potkaly v pátek.
Věc byla o to mrzutější, že jsem z důvodu enormní časové vytíženosti (premiéra
Marie Stuartovny v Mahenově divadle
se kvapem blíží, a bude to krása krás!) stihl absolvovat pouze dvě projekce, u
nichž zůstal můj zážitek hluboko za očekáváním…pojďme si připít z hořkosti kalichu.
Absinth, puškvorec či snad Mazák?
Mafie po rumunsku
Od Ceausescových vnuků pod
vedením HBO jsem očekával mnohem víc, než sice filmařsky poměrně vytříbenou
formu, jež ale skrývá značně nedomrlý obsah. Stíny (Umbre, režie: Bogdan Mirică a Igor Cobileanski, Rumunsko, 2017) by ve své druhé řadě hrozně chtěli být
moderní taxikářskou variantou nedostižných Sopranos,
v naprosto humor postrádajícím, a navíc temporytmicky neuvěřitelně
utahaném výsledku ale nedosáhnou ani na kvality klasické Chobotnice (La Piovra,
Itálie, 1984 - 2001). Scénář z pera poloviny režijního tandemu (Mirică!) není schopen
se oprostit ani od jednoho z plejády přiboudlých klišé, natož je umně
variovat, navíc jeden ze zásadních motivů první řady spláchne do kanálu, jen
aby si uvolnil ruce k dalším zhůvěřilostem. První dvě epizody de facto
postrádají spád, což se autoři snaží zastřít okatým obcováním s rádoby nečekanými
cliffangery, příčetný divák však dokáže
odhadnout děj na dlouhé minuty dopředu. Potenciál by tu byl, však šance zůstala
nevyužita, a seriál mimo své teritorium bohužel nefunguje. Za dílčí pozitivum
považuji dobrý casting a temperamentní soundtrack. Nicméně ukolíbán jsem téměř
dokonale. Vzhůru do Husy!
Nepříliš funkční stalkeriáda
Svatostánek divadelních múz, jenž
se stal jedním z útočišť pilotního ročníku Serial Killera, v plíživě se
blížících nočních hodinách bohužel ovládla další z kriminálních sérií, jež
se skutečnost svého zrodu na sériovém pásu snaží maskovat exkluzivním
prostředím, v němž se odehrávají. Španělská Zóna (La Zona, 2017), je
sice pevně zakořeněna v dystopickém univerzu stiženém následky havárie
jaderné elektrárny, na ploše dvou úvodních epizod se jí nicméně nepodařilo
hlouběji mně zavléci do svých tenat. Na vině přitom není ani tak poměrně vtahující
atmosféra, ale především nezajímavost postav, jejich motivací, a vzájemných
vztahových propletenců. Radioaktivní mystérium zkrátka nefunguje, a reminiscence
na Stalkera či Fallout je přivolána jen autosugescí. Mordýř-kousavec bohužel neláká.
Plusový půlbodík věnuji přítomnosti agresivních hafanů a střihové skladbě
úvodních cca deseti minut. Nesporně největším kladem Zóny pak je zvuková architektura díla, jíž považuji za jedinou
složku seriálu, jež zřetelně překračuje obvyklý standard.
Moje páteční programová volba tedy evidentně
nebyla z nejšťastnějších, ačkoli ani jedna ze zvolených položek nebyla
vyloženým okodlabem, či audiovizuální formou Vildy NoviČoka, ale jen rutinním,
tudíž ve festivalové smršti okamžitě zapomenutelným obcováním s tradicí. Ladnost formy koneckonců zvládá kde kdo,
labužník však vyžaduje lanýže!
Alespoň že následný večírek
usvědčil Brno ze skutečnosti, že začíná se rozjíždět. Na hořkost z viděného
rychle zapomínám, a vířím nocí, jež úsvitem je mých narozenin.
Na shledanou v lepších časech a pokračování příště!
Na shledanou v lepších časech a pokračování příště!
Petr KlariN Klár
Žádné komentáře:
Okomentovat