neděle 9. července 2017

Rozhovory z Hadriána 2017, povídání druhé: Marek Cpin

Princezna na hrášku i kočičí král Marek Cpin!


Rozhovor s člověkem nevšední imaginace, smyslem pro detail, i vynikajícím vkusem.

Milý Marku, letošní ročník Divadla Evropských regionů se pyšní hned dvěma Tvými scénografiemi, obě navíc zpracovávají skandinávské téma, ptám se tedy: je Ti osobně blíže, Andersen nebo Ibsen, a proč?

Nemám blíž ani k jednomu z nich - Andersen mi už v dětství naznačil, že život je peklo a Ibsen mi to v dospělosti potvrdil. Mám je rád oba.

Jaké byly Tvé zásadní inspirační zdroje při práci na inscenacích AnderSen a Paní z moře?

Největší inspirací je samotný text, což je ovšem v případě inscenace AnderSen trošku problém, protože u ní text vznikal vzniká až během zkoušek, na základě improvizací, podnětů a nápadů od režiséra i od herců. Finální podoba textu je tak hotová přbližně 2 dny před premiérou. Jinak inspirační zdroj je cokoliv - u AnderSena vzpomínky z dětství, dobová architektura i móda. To stejné platí i pro Ibsena. Důležité je pro mě vždy pokusit se výtvarnou podobou vystihnout téma hry.

Co obě výtvarná řešení spojuje, a v čem se liší?

Spojuje je myslím to, že mám rád krabičky a domečky.

Oba režiséři zmíněných inscenací, tedy Jan Mikulášek a Martin Františák patří ke Tvým pravidelným spolupracovníkům. Jaké jsou podle Tebe rozdíly v jejich tvůrčím přístupu? Liší se nějak jejich požadavky na scénografa, respektive autora kostýmů?

Oba dva jsou hodní, vnímaví a neautoritářští, takže mi dávají dost velkou svobodu nebo přinejmenším přemýšlí nad každým nápadem, kterým jim nabídnu. Srovnání jejich práce ovšem přenechám teatrologům.

Práce  kterých scénických výtvarníků domácích či světových Tě oslovuje jako diváka i profesionála, a proč?

Světové scénografy nestíhám sledovat, ale z domácích mě určitě oslovuje práce Lucie Škandíkové, líbí se mi její způsob přemýšlení o prostoru, práce s metaforou. Mám rád Kateřinu Štefkovou pro její smysl pro detail a Janu Prekovou pro humor a odvahu.

Divoká kachna na pomerančích nebo Princezna na hrášku a proč?

Princezna na hrášku - myslím, že tak se budou jmenovat moje memoáry.

Jak se má Tvůj kocour?

Má se skvěle, včera ulovil myš.


Za rozhovor díky!

Žádné komentáře:

Okomentovat