pondělí 17. července 2017

Rozhovory z Hadriána 2017: Honza Vápeník!

Jan Vápeník - k jevištnímu životu probuzená něha!

Mám moc rád Honzu Vápeníka. Jako herce, člověka, kamaráda. Naše rozprava na zahrádce divadelního klubu hradeckého Klicperova divadla (jenž skvělý jest), nebyla tudíž povinností, ale radostí. A velkou. Bavte se stejně, jako bavili jsme se mi. Četbu hezkou přeji!

Milý Honzo, vzhledem k tématu inscenace Kati nemohu náš rozhovor začít jinak, než temně: Co si myslíš o trestu smrti?

Nesouhlasím s ním, a je mi proti srsti. Hned na začátku zkoušení jsem o tom mluvil s režisérem naší inscenace Honzou Fričem.  Tím pádem pro mě byl proces sžívání se s postavou Harryho, kterýho v Katech hraju rázem dost komplikovanější. Takže ve finále nakonec nehrajeme ani tak o trestu smrti, jako spíš o buranství a řadě malých ubližování, který postupně vyvolá velký problémy.

Tvá interpretace exkata Harryho ovšem obsahuje velkou dávku vnitřní něhy…

…asi jako většina postav, který ztvárňuju J. Je dobrý to, co bylo mi naděleno, něčím zjemnit, nebo naopak přistrouhnout. Třeba v Asanaci hraju tajemníka – ten chlápek tam moc nemluví, spíš dějem prochází a režisér inscenace Andrej Krob chtěl, aby nebyl moc vidět, načež já jsem s tím souhlasil, nicméně jsem si prosadil, aby se vyskytoval i v situacích, kde jeho přítomnost původně předepsaná není, aby tam ta skrytá hrozba neustále byla přítomna. Domluvili jsme se, ta místa jsme našli a vyplácí se nám to.

Právě uplynulá sezóna byla pro Tebe z pracovního hlediska dosti pestrá, co postavy které jsi ztvárňoval? Jak Tě bavilo jimi proplouvat?

Tuhle sezónu jsem dostal nadělenou velmi hezky, a jsem za to moc vděčný. Určitým tematickým svorníkem těch postav, hlavně v případě Tajemníka, Harryho a Alana z Vincence je jejich implicitní agresivita. Skrytá, bodrá, nepříjemná, která narušuje tvůj osobní prostor.

Pět inscenací, pět režisérů. Vnímáš nějak rozdíly v jejich režijních přístupech?

Osobně jsem moc rád veden, a vítám, když mi režisér dá jasný instrukce, což v případě Petra Štindla u Vincence bylo výborný, protože nám s tím nesnadným textem hodně pomohl. David Drábek je v tomto smyslu jeho přesnej opak. Tam je dopředu známý jen scénosled, respektive jen názvy na sebe navazujících scén, a to co má při tom David v hlavě, do toho nikdo nevidí. Břeťa Rychlík to je zase starej, ostřílenej praktik. S obrovským srdcem a já ho mám moc rád. A Friky, to je prostě pankáč, se kterým se skvěle dělá. Má v hlavě obrazy, který se Ti snaží předat, ale pak už to nechá na tobě. Dlouhým tágem tě láskyplně někam pošle a sedí a baví se tím, kam Ty dojdeš.

V příští sezoně vás čeká dost podstatných změn. Jak se na ně těšíš?

Myslíš nového uměleckého šéfa? Já si myslím, že pro nás se zase až tak moc nemění. Jana je tady už dlouho a je pořád stejně báječná. A že někteří kolegové odejdou a přijdou jiní? To je zkrátka koloběh života divadla, a je to tak správný.

Za rozhovor díky moc!

Žádné komentáře:

Okomentovat