V neděli bahnité sčítal jsem rány, a zase tak hrozné to nebylo.
Větru a dešti sice Mighty Sounds zjevně ještě poručit neumí,
což ale vůbec nebylo na škodu. Osobně se mi občasná bahenní
koupel či sprška přírodní zamlouvá mnohem víc, než úmorná
vedra. Navíc to tmelí kolektiv!
Své letošní táborské finále festivalové jsem křepce nakousnul
ve Stanu Radia 1, na tradičním sedánku s vůdčími osobnosti
místního štábu. Mighty FAQ je dalším z důležitých
důkazů vynikajícího přístupu organizátorů. Všechny důležité
dotazy byly zodpovězeny pregnantně, komplexně, bezprostředně, a
naprosto bez jakýchkoli arogance stop. Velmi dobře!
Posléze letím na Jameson stage, podpořit domácí metalcoreový
progres: Final Flag jsou živočišní, úderní,
a umí jizvy předchozích nocí hojit. Alespoň Ty moje určitě. Su
znovuzrozen zas a pro nášup další letím si!
V R1 stanu tentokrát docením insitní testropunk divadla Marza,
jež v tu dobu razantně finišuje svůj letošní master piece,
inscenaci Půl fikce – Historky z blázince. Byť si
populární spolek udržuje svůj nezaměnitelný styl, jsem
podstatně spokojenější než loni. Marza jest bezpochyby jednou z
ozdob letošní kolekce místního plátěného chrámu neortodoxní
kultury. Podobně se ostatně dá hovořit i o dalším stálém
hostu festivalu, dávno již sehraných skečistech ze spolku Arte
Della Tlampač. Budějovičtí „Monty Pythoni“ zrají každým
rokem, a není divu, že jejich statut pozvolna začíná naplňovat
zprofanovanou kategorii kultu. Jen tak dál vážení!
Vůbec ale nevyšla debutní programová reprezentace pražského
centra současné satiry, Divadla RePublika. Jejich inscenace
Homeless navzdory propagačním proklamacím nebyla hořká,
ani nápaditá, úroveň vzájemné herecké komunikace, coby
základního předpokladu zvolené žánrové disciplíny, byla
naprosto tristní. Neschopnost Jana Julínka, herce a režiséra v
jedné osobě, jevištně partneřit s podstatně uvěřitelnějším
druhým aktérem nepříliš povedeného kusu (a autorem jeho
dramatické předlohy) Pavlem Němcem, byla navíc prudce akcentována
nešikovně a zbytečně používanými mikroporty, Zbytečná skvrna
na jinak precizně vycíděném letošním programu divadelní sekce.
Důkazem mých slov budiž i nulové reakce zúčastněného publika.
Ticho vůkol panující a letmá ušklíbnutí by se dala spočítat
na prstech jedné ruky. Škoda, přeškoda!
Hořkost vyvolanou nepovedeným finálním chodem teatrálním
naštěstí v pohodě mnohokrát překonaly hody hudební: vynikající
byla dvojice celtic punkových vystoupení v podání německých
Fiddler‘s Green a Greenland Whalefishers z Norska,
neuvadající energií nadchli i česko-jevištní punkoví
mastodonti Plexis, a další z tradičních ozdob místního
line-upu, řadou pozitivních změn čerstvě znovunakopnutí pražští
Discoballs. Svou práci velmi skvěle odvedli i Pipe &
Pints, kteří opět suverénně potvrdili, že ústřední stage
jim sluší jako z české scény málokomu.
Teď stručně k mým čerstvým objevům – z těch zazářily
především okouzlující femi punkerky z Buenos Aires Kumbia
Queers, a britští street ska pankáči The Bar Stool
Preachers, jejichž táborskému debutu v roce 2017 jsem bohužel
nebyl přítomen.
Výbornými hudebními headlinery se v neděli rovněž blýsknul i
Radio 1 stan – démonický sólista Radek Sedláček aka Frank
Love/ Mr. Cemetery rozjel nekonečně brutální
klatovskou kombinaci samohrajkového disca a doom metalu. Svým
bezelstným projevem, v němž se charisma gotického chroptiče
něžně snoubí s medvídkem koalou, do svého dočasného pelíšku
nalákal spoustu nadšeně reagujícího publika. Následující
space popová performance v podání kapely Bert & Friends
pak byla osvěžujícím halucinogenem v notách. Budoucnost českého
mainstreamu doufám.
S blížícím se koncem patnáctý ročník Mighty sounds rozhodně
neusnul na svých vavřínových korunách, naopak, nedělní závěr
byl tvrdší úderů Marka Vašuta v Pěstech ve tmě. Božsky mně
finálně seřezala trojice jevištních orgasmů – scénicky
náležitě opulentní milovaní horrorbilly kingové Bloodsucking
Zombies from outer Space, rozpustilí bosenští brázdiči
sedmi žánrových moří Dubioza kolektiv, a finální
punková nakládačka amerických monster z The Casulties.
15. ročník Mighty Sounds přinesl řadu změn, z nichž většina
byla k užitku – zúžení areálu, zmenšení počtu scén i
redukce kapel zcela jistě přispěla k vetší komunitní sevřenosti
festivalu. I tak jsem řadu koncertních vystoupení i dalších
atrakcí nestihl. Omlouvám se, leč nebylo to možné převážně z
důvodu omezení způsobených fyzikálními zákony. Akce vyniká
atmosférou pospolitosti takřka rodinné a nepostrádá poetickou
příbuznost s dětskými tábory pro mírně odrostlejší jedince.
Bez vedoucích, šikany, a kanadských nocí, zato však se spoustou
zábavy, tance a bojových her.
Mighty Sounds je šperk, nejspíše kroužek v nosní dírce nádherný
holky, jež zove se Česká klubová kultura. Je organizována
osobnostmi z jejího středu, a zároveň nejen pro ně. S láskou, pokorou, i jasnou vizí. S úctou se klaním jejich odvedené práci.
Děkuji velmi, a na příště těším se!
Petr
KlariN Klár
Thanks a ton https://imgur.com/a/ATs6k3Z https://imgur.com/a/2Pu4TO9 https://imgur.com/a/ORmX96R https://imgur.com/a/qnb24Jm https://imgur.com/a/iReyKmE https://imgur.com/a/L3uRT0B https://imgur.com/a/LLlNRxH
OdpovědětVymazat