úterý 31. května 2016

KlariNův mazec! v Divadelním světě: Procházka, Přízraky, studentstvo a Faust

Nedělní vynikající oběd u Čápa (viz. zápisek předchozí, jitrnice s bramborem a zelím) byl jen vítanou ouverturou před událostmi nabitým svátečním dnem. Nejprve mne čekala komentovaná poetická prohlídka po stopách života a tvorby Zdeňka Rotrekla, konaná v rámci festivalu Meeting Brno 2016, u příležitosti propagace naší inscenace Podezřelá krajina s anděly, a za laskavé přítomnosti a průvodcovského vedení jeho syna. Já sám jsem se shodou náhod stal protentokrát recitátorem krásných veršů páně Rotreklových (Wolkrův Prostějove, vidíš to?). Pohyb na skoro letním slunci byl adekvátní pohybovou aktivitou kompenzující předchozí kalorickou nálož.
                Po básnivě turistickém výkonu jsem se na několik decentně zasněných chvil zastavil na populárním meeting pointu U poutníka v družném rozhovoru, jenž mi částečně nahradil poněkud absentující festivalovou atmosféru, s drahými přáteli Veronikou Štefanovou, Honzou Hájkem, Ondřejem Elbelem a dalšími. Příjemně strávený čas uprchl s vervou k prameni pádících zeber, a záhy nastala chvíle mého odchodu zpět do divadelních slují.

Mým dočasným útočištěm se staly útroby Husy na provázku, kterou v podvečer ovládly Ibsenovy Přízraky v podání loučícího se Městského divadla Kladno v podobě, jakou jsme měli rádi a obdivovali ji (Danieli Přibyle, srdečně Vám děkuji!). Fričova hravá a hrající si režie propůjčila obstarožní předloze skandinávského misogyna slušivou apartní kamizolu psychologicky-thrillerové ražby, která byla s filigránskou přesností ve vypjatých momentech náležitě grotegizována. S explozivními výtrysky režijní imaginace si velmi dobře porozuměl i zúčastněný herecký kvintet, který se bezprostředně stal jedním z přirozených zdrojů emocí, zjitřených nad politicky řízeným rozpadem vynikajícího divadelního kolektivu. Za malé mínus lze označit úvodní čtvrtinu inscenace, kdy minimalistické jevištní aranže ve spojení se sáhodlouhými promluvami postav a převládající stísněnou dusností zvoleného prostoru místy vedly k občasným poklesům divácké bystrosti. Potemnělá atmosférická divočina však nakonec nabyla vrchu. Ibsen sexy jako dlouho už ne!
   Pořád si sice stojím za názorem, že překrývající se představení jsou důkazem víry v diváka, i programové kolize se ovšem musí organizovat s rozumem. A skutečnost, že se kryly dvě různé inscenace stejného režiséra, mi přijde jako nežádoucí žonglování se zbytečným tříštěním publika, které by si jistě rádo vychutnalo kompletní tvůrcův festivalový profil. Má divadelně-světová neděle byla posléze zakončena neformálním pohovorem nad jedním z nejlepších nakládaných hermelínů v Brně, v divadelním baru na provázku Husy. Vivat Dalibor!
Pondělí mne uvítalo zážitkem původně neplánovaným, o to však příjemnějším: předváděčky 2. ročníku hereckého ateliéru JAMU, pedagogicky vedené Lukášem Riegerem, Michalem Zetelem, Evou Jelínkovou a Davidem Strnadem, byly skvěle se Shakespearovými dialogy (ve dvou případech monology) strávenou sedmdesáti minutovkou, která je zároveň intenzivním příslibem věcí příštích. Už ve druhé čtvrtině svého studia totiž všichni zúčastnění dokazují svojí schopnost setrvalého uměleckého růstu i tendenci rvát se o pozornost publika. Skvělejší do týdne start jsem si snad ani nemohl přát. Skvostná předehra večerního Fausta!
Labutí píseň nedávno zesnulé ikony slovinské divadelní režie Tomaže Pandura, je jednou z produkčně nejnáročnějších položek letošního ročníku Divadelního světa Brno. Výtvarně velkorysá inscenace nalezla ideální přístřeší v Janáčkově divadle, a rozhodně ji lze označit za vrchol aktuální programové kolekce, o výsostně moderní divadelní kus však nejde. Scénografie vyvolává jasné reminiscence na dílo Josefa Svobody, precizní projekce už nikoho neohromí, práce se živly je vzrušující jen dočasně a časová transpozice směrem k současnosti je nepříliš důsledná. Inscenaci nikterak neupírám sugestivní atmosféru, vtipnost zcizujících komentářů, kostýmní hravou emo-evokaci, ani funkční využití hudby, zastřít však nemohu, že čekal jsem víc. Víc hraní, méně vyprávění, větší část režijní imaginace a méně provozního kusu. Intelektuální vzletnost nezachrání vše. Radost mám z černých balónků, a výkonů Fausta (Igor Samobor), Mefistofela (Branko Šturbej), a Margarety (Polona Juh). Vlastně to není vůbec málo ale…úterý dobré všem!







Žádné komentáře:

Okomentovat