Festivalová sezóno
2020 vítej, po krátké pauze vánoční zas začíná nomádských
putování čas! Symbolickou pochodeň dalšího ročníku jevištních
toulek byl již tradičně zahájen bilanční přehlídkou Městského
divadla Zlín a Slováckého divadla Uherské Hradiště, Zaráz. Ve
třech hektických dnech byla do diváckých tepen v podobě šestice
inscenací napumpována titánská dávka zážitků, zjitřených
emocí, i zdánlivě nekonečných nocí. Vzhůru tedy k slastí i
strastí rozboru!
Zahájeno zostra
bylo ve středečním dopoledni, ambiciózním pokusem o scénickou
symbiózu Žebrácké opery Václava Havla, s jejími ideovými
předchůdci z tvůrčích brků Bertolta Brechta, Kurta Weila, i
Johna Gaye. Zlínské obrazy ze života zločineckých struktur
rozhodně nekráčí cestou divadla otevřeně politického, ani
nekompromisní audiovizuální stylizací ala Peaky Blinders, jejich
záměrem je velkorysá jevištní definice lidového divadla s
lehkým přesahem. V tomto ohledu velmi dobře funguje scénografie
Michala Syrového i kostýmy Kataríny Chválové, v nichž
sugestivně ožívá atmosféra šestákových románů, i dekadentní
dráždivost zešeřelých šantánů.
Soukromé očko na lovu, do
něhož jsem se zase jednou milerád vtělil, však zásadním
způsobem zklamalo, že do ní je situován příběh, v němž
zločin často ustupuje přebujele akcentovanému víření
vztahových propletenců, i filigránskému vyhrávaní jednotlivých
figur. Inscenace uměleckého šéfa MdB Patrika Lančariče postrádá
jednotný režijní i herecký styl a jednotlivosti tu vládnou
celku, což se negativně podepisuje na rychle vadnoucím temporytmu.
Zpočátku velmi nadějná práce s refrény, jako nenásilné
připomenutí hudebních kořenů nadčasového díla, i všestranného
talentu Marie Vančurové, je postupně opuštěna na úkor přívalu
dalších nápadů, povrchních, leč dobře provedených, a divácky
tedy atraktivních špílců, i zbytečně retardujících obezliček.
Maniakálně přehrávající Gustav Řezníček je v roli Billa
Lockita ideálním protipólem civilně uměřeného Peachuma Zdeňka
Juliny, Tamara Kotrbová se s grácií i tajemstvím zhostila
emblematické figury Hostinské/Entertainera, a Jan Leflík se svojí
pokornou studií Harryho Filche, alias ošuntělého strážce
odvěkých profesních ideálů stává jedním z nesporných
hereckých vládců inscenace.
Zásadní problém jest ovšem s
klíčovou postavou Macheatha, v níž dramaturgicko-režijní
koncepce akcentuje rysy unaveného donjuanství za zenitem, před
reálnou hrozbou. Původní vládce podsvětí se zde často stává
hadrovým panákem cizích záměrů, s čímž nic tentokrát
nezmůže ani rtuťovité herectví Radovana Krále. Signifikantní
je v tomto ohledu kolektivní interpretace Weilova a Brechtova
megahitu, jenž v inscenaci zazní v překladu Jiřího Suchého,
jako vrcholné číslo první půle. V nepříliš kreativní retro
choreografii Hany Geržové, jež evokuje tuzemskou televizní tvorbu
70. let, se Macheath stává interpretem kupletu o sobě – toto
bezesporu vzrušující zdvojení, jež mohlo být interpretováno
jako sebevědomá interpretace vlastních sil, proklamace mýtu či
sebeparodie, ovšem zde není důsledně vytěženo – ostatně jako
řada Havlových slov i vět – nevyrovnaná úroveň jevištní
mluvy je bohužel další bolestí Žebrácké opery ze Zlína.
Akustické limity místního svatostánku divadelních uměn jsou
sice dobře známy, to ovšem neznamená, že se na ně přestane
brát zřetel.
Žádné komentáře:
Okomentovat