A už tu zas, KlariNovo tradiční Vánoční pohádkové mini-recenzování!
Letos vykopáváme někdejším kino hitem, divácky mega úspěšným
pokračováním Strachova náborového video spotu, kombinovaného s
nebesky-pekelnou bromancí.
Dobré zprávy na úvod: ústřední milostné
dvojici jde variování klasického vztahového vzorce „co se škádlívá, rádo
se mívá“ i po letech stále na výbornou. Skvostně se vykrádající tvůrčí
tandem Trojan-Dvořák je zde navíc na trio vhodně doplněn Annou
Čtvrtníčkovou, jež představuje vítané zpestření, potvrzení pravdivosti
přísloví o nedaleko se koulejícím jablku (jak případné vzhledem k
ději!), i velký příslib do budoucna. Třetím pozitivem je přítomnost mé
oblíbené Vicy Kerekes, bohužel předabované a herecky opět odsouzené být
především objektem – tentokrát chtivosti anděla, čerta, Polívky i
párkaře (zjevný jazykový purista Jiří alespoň neměl Strach ji nechat
hrát, byť především očima a úsměvem – Pavla Lišku nepředabovali asi
proto, že záporák česky mluvit nemusí).
Šarmantní Vicou výčet kladů v
podstatě končí. Se změnou na postu scénáristy, kdy Lucii Konášovou
vystřídal sám režisér ve spolupráci s Markem Epsteinem, s nímž se
ostatně již léta chystají filmově cizopasit i na druhém z národních
pohádkových klasiků Karlu Jaromíru Erbenovi (Anděl páně vznikl volně na
motivy jedné z prací Němcové Boženy, pozn. KlariN.), respektive Dlouhém,
Širokém a Bystrozrakém (stále doufám v trio Jiri Havelka, Tomáš Jeřábek a Petr Prokop!, jištěné Ondřeji Bauerem a Cihlářem coby princem a čarodějem :-)),
bohužel došlo k ústupu hravosti a vzestupu polopatičnosti, okaté
náboženské propagace, špatně skrývané rutiny a dokonce fekálního humoru
(holub!).
Naopak nezměnil se naprosto odpudivý vizuál, jenž v kině nemá
co dělat, a v prvním díle Strachovy pohádkové ságy se dal omluvit jen
skutečností, že ten byl původně určen pouze pro televizní obrazovky a do
kin nasazen až rozhodnutím na poslední chvíli. Strach a spol. jen
opakují a násobí již jednou viděné - Petronel a Uriel jsou i nadále
vtipně popletení, dlouho pasívní trotli, předchozí návštěva Země v nich
zjevně žádné stopy nezanechala. Množí se příklady tvůrčí laxnosti –
klíč od očistce za dortík jablečňák – prohřešek zvíci hlavního
konfliktu, generické záporácké trio Majer-Taclík-Liška, či na volnoběh
běžící zlý kapitalista Boleslava Polívky – v tomto alibistickém marasmu
spoléhání se na osvědčené recepty potěší alespoň čestná miniatura
Viktora Preisse.
Prvoplánový princip nomen omen, kdy svaté představují
celebrity týchž jmen se Strach v jiném gardu tentokrát dílčím způsobem
snaží aplikovat i na prosté lidstvo – asi proto zmíněného párkaře
–pozitivního stalkera, hraje Vojta Dyk.
Druhý Anděl páně je podobný
případ jako Svěrákovi Tři bratři – v tuzemském kontextu v podstatě
představuje aktuální žánrovou špičku, což je depresivní. Anděla páně 2
jsem byl schopen alespoň dosledovat. Jednou a těsně. Sice lepší než s
Troškou do m-lejna, je(n)ž ovšem nedaleko jest, na milion diváků nehledě
(ten měly Babovřesky bezmála taky!) Nazdar zítra, u Nejlepšího přítele!
Žádné komentáře:
Okomentovat