středa 5. srpna 2015

KlariNův mazec na LFŠ: Tekuté obrazy z filmové školy!

Obraz čtvrtý: A znovu na vrchol!

Poněkud znaven úterním maratonem, zvolil jsem pro středu strategii poněkud ubraného plynu, a moje letně školní filmové skóre tak poskočilo kupředu pouze o číslovku tři. Intenzita kvality kulturního zážitku tím ovšem nebyla nikterak umenšena, a i třetí den v týdnu tak s klidem honáka spagetti westernových krav, mohu označit za jeden z vlastních vrcholů letošní LFŠ. Svůj podíl na tom měla i má první volba dne, další reprezentant z programové sekce věnované italské policii, justici a mafii. Damianiho film Mám strach (Io ho paura, 1977), lze naprosto bez skrupulí označit za přímý protipól Petriho Podivného vyšetřování ( Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto, 1970).  Klíčovým argumentem pro tuto tezi přitom samozřejmě není jen vágní fakt, že Damianiho film de facto uzavírá sérii, již Petri naopak startoval, spojovacím článkem filmového dua se stává především herecká přítomnost Giana Marií Volontého.   Na rozdíl od Petriho precizně stylizované studie z kloubů se obludně vymknuté moci, Damiani předkládá v podstatě realistický portrét policisty, jehož postupně ovládne strach. Volonté zde opětovně dokazuje enormní schopnost herecké plasticity i pokory, jeho výkon v ústředním partu strážmistra Graziana se vyznačuje naprostou absencí teatrální machy. Damiani se zde sice nezříká divácké atraktivnosti, mnohem důležitější je pro něj společensko-kritický hrot, jenž neztrácí na aktuálnosti ani po letech.
Ani má veškerá úcta k tvorbě Damiana Damianiho nemůže ovšem nikterak zastřít fakt, že finální knock out a definitivní rozložení mé vlastní divácké integrity na hromadu kostiček lega, mi udělili Uprchlíci  J.-P. Valkeapää (He ovat paenneet). Režisér s každým dějstvím razantně změní žánr, úvodní „pasťáckou“ třetinu střídá hypnotický road movie trip, evokující vzpomínku na Lynchovu Zběsilost v srdci (Wild at heart, 1990), aby se posléze vyvrcholilo drásavě sugestivní poctou Boormanovu Vysvobození (Deliverance, 1972). Film, který mně málem donutil založit distribuční společnost. Za Uprchlíky v českých kinech nabízím bednu šampusu i s jahodami a ledem. Milým bonusem uvedení snímku byla navíc neformální vzrušená debata bezprostředně po skončení snímku. Sešlo se nás před Hvězdou asi osm, navzájem jsme se neznali, ale naše názorová konfrontace byla přesnou definicí většiny důvodů, proč jsem na Filmovku dorazil. Zase jednou čirá krása!
Po takto očišťujícím zážitku jsem byl pevně rozhodnut již žádnou středeční projekci nenavštěvovat, nicméně podlehl jsem intenzivnímu nátlaku svých milých přátel – fanoušků otrlosti, a nechal se umluvit na Texaský masakr motorovou pilou 2 (The Texas Chainsaw Massacre 2, USA 1986). Hooperova satirická splatterová řachanda by jistě jindy měla dostatek atrakcí k řádnému půlnočnímu pobavení, ve mně však ještě doznívala palčivost předchozího snímku, jež se mi jak cejch vpálila do obou hemisfér i srdečního svalu, bez ohledu na okolní řev řetězově-zubatého kultu. Spát jsem šel okouzlen a okouzlen se vzbudil!

Příště: Poslední tři!


Petr KlariN Klár

Žádné komentáře:

Okomentovat