Jak nám to začalo, tak nám to
končí, aneb víkend epilogický v kostce tu. I ve svých dvou finálních dnech,
letošní Filmovka na vavřínových věncích
rozhodně neusínala, i když nutno je přiznat, že oči moje místy únavou již
vlhly. Nicméně vytrval jsem, a i nadále pilně filmy nasával a za odměnu jsem se
pak chvilky nejedné intenzivně emotivní dočkal.
Šmírák (Peeping Tom, Velká Británie 1960), režiséra Michaela
Powella, jenž tvoří bezesporu jeden ze základních pilířů svého žánru, sice
decentně zestárnul do podoby roztomilé dobovky, jistou sílu, naprosto adekvátní
pátečnímu horkému dopoledni si přesto uchoval. Mezi jeho jednoznačná pozitiva
patří nejednoznační hrdinové, intenzivní atmosféra, i velmi důsledná práce s filmovým
médiem, jako jedním z ústředních motivů snímku. Povinnost pro všechny
příznivce filmových psychopatů. Mark Lewis aka Carl Boehm v naléhavé herecké
interpretaci Karlheinze Böhma spolu s např. Normanem Batesem (Anthony
Perkins) patří k pradědům psychologického thrilleru. Potlesk a poklona
sekci Point of view, za tematickou komplexnost předkládaných děl.
Následující Vlk z Královských Vinohrad (ČR, Slovensko, Francie, 2016), byl
v Klubu kultury první citovou šlehou nabitého pátku. Radost z režijního
epilogu největšího českého film punkera Jana Němce mi přinesla spontánní hravost,
permanentní přítomnost pobavené sebeironie, i vizuál, který si s vypravěčskou
konvencí svou moudrou hlavu nikterak neláme. Neustálé divákovo znejišťování,
zda se pohybuje na území dokumentu či perzifláže se stává strůjcem napětí,
které by v současné domácí kinematografii pohledal. Je smutné psát o něm v minulém
čase, ale Jan Němec byl až do svého tvůrčího konce duševně nejmladším režisérem
v Česku. Děkuji Vám, Jene!
Vůbec bych na začátku letošních Filmovky
nehádal, kolik rozkoše mi letos připraví domácí film (Laputo nikoli, tebe jsem na milost nevzal J). Za můj nejpohodovější úsměv
ve tváři tak může klasika v podobě stále svěžích, teď navíc digitálně
restaurovaných Starců na chmelu (Režie:
Ladislav Rychman, Československo, 1964). Nejen díky skvěle vybraným mladým
hercům (Vladimír Pucholt a Ivana Pavlová jsou pořád neokázale dojemní ve své
křehké přirozenosti a Miloš Zavadil do dneška kraluje českým filmovým záporákům)jsem
byl asi po sto šedesáté mimořádně dojat. „Až do včera jste nám strašně křivdili,
dneska už nás soudíte právem “ funguje pořád, a krásně!
Festivalová finální sobota pak
byla poznamenána jedním zklamáním, povedenou předzvěstí, očekávatelnou událostí
a v závěru osobním selháním.
Letošní Fokus, věnovaný
kinematografii Filipín, byl ve snaze o co největší šíři předkládané nabídky často
přehlídkou obskurit, jež ve výsledku evokovaly spíš Festival otrlého diváka,
což by mi nikterak osobně nevadilo, kdyby kupříkladu snímek Kovář (Ang panday, režie: Fernando Poe Jr., Filipíny 1980), nebyl
jen zoufale nudnou, utahanou pohádkou, vedle níž je Princ a večernice
strhujícím filmovým ekvivalentem horské dráhy. Fernando Poe Jr. zde po podobně
bolavém Kmotrovi opět prokázal nepochopitelnost vlastního kultu. Škoda.
Se zvědavostí jsem následně
zavítal na prezentaci domácího televizního produktu veřejnoprávní České
televize Kosmo, jenž se vylíhl v kreativní
hlavě scénáristy Tomáše Baldýnského (v minulosti mj. Comeback) jemuž s dialogy
zdatně pomohla Petra Soukupová. Mezi nesporná pozitiva projektu patří i
přítomnost hereckého režiséra (zkušený divadelní harcovník Zdeněk Dušek), který
ideálně vyladil souhru velmi dobře vybraného ansámblu (za televizního režiséra
je zde technicky vynalézavý Jan Bártek). Prezentovaná trojice dílů se pohybuje
na žánrovém pomezí přidrsnělé hravosti Červeného trpaslíka a politické satiry
nikoli nepodobné i u nás značně populárním britkomickým televizní sériím Jistě
pane ministře respektive premiére, z novějších počinů pak lze připomenout
i oblíbenou Kancelář Blaník. Rozhodně hodno Vaší pozornosti (a mojí podpory).
Bouře (The tempest, USA 2010), jíž zároveň vyvrcholil režijní
profil Julie Taymorové i pocta dramatice Williama Shakespeara, už sice
stylisticky neuchvacuje, a především v monologických pasážích zjevně divadlo
vyhrává nad filmem, ve vedení mnohdy hvězdných hereckých představitelů však jedna
žena vládne všem. Změna pohlaví ústřední postavy Prospera/y vůbec nevadí, Helen
Mirrenová je skvostná v razanci hereckého gesta, i drsnější než Gandalf s panem
Vigem dohromady. Po audiovizuálně i herecky uchvacujícím Titovi jde o mírné zklamání,
jež ovšem jde i na vrub zvolené předlohy, která je mnohem vrstevnatější a na
adaptaci tedy komplikovanější než přímočará Shakespearova tragická prvotina.
Slavnostní
zakončení letošní LFŠ bylo důstojné, stručné a přiměřeně vtipné. Všeho tak
akorát, jak má býti. Zde v podstatě bez výhrad.
Mým osobním selháním se pak v samotném
závěru stala půlnoční projekce Sador,
vládce vesmíru (Battle Beyond The stars, režie: Jimmy T. Murakami a Roger
Corman, USA, 1980), kde unaven jsem usnul, dříve než skončily úvodní titulky.
Filmu, jeho tvůrcům i mým biografním sousedům/dkám se tímto velmi omlouvám.
Zde by můj report z letošní LFŠ
mohl skončit, zbývá jen stručné shrnutí a samozřejmě i poděkování. Organizačně
je totiž Filmovka naprosto precizní i přívětivá. Za celou dobu svého pobytu
jsem se nesetkal s žádným negativem, informací bylo vždycky dosti a
arogance absentovala zcela. Zvláštní poděkování pak letí k tiskové mluvčí
Michaele Dostálové, a personálnímu zajištění Tenisové haly a Stanového městečka.
Naviděnou příští rok! (a teď už do Hronova vzhůru!!!)
Petr KlariN Klár
Enhance the mecanism of a lot the body's hormones systems correlate using the melatonin, serotonin and many other things 5. https://imgur.com/signin?redirect=%2Fa%2FNznokJF https://imgur.com/a/jkpD8nx https://imgur.com/a/vtPDTn7 https://imgur.com/a/nxIgakO https://imgur.com/a/vZIVYDW https://imgur.com/a/8IcDn7b https://imgur.com/a/Fc7eIVy
OdpovědětVymazat