Čtvrtek Hronovský se v mém případě udál ve znamení
preference přátelských setkání, jednoho razantního nesouhlasu a dvojice
příjemných překvapení. Vzhůru na rekapitulaci!
Slepice není pták. Je to ale divadlo? |
Pardubický doku-dramatický soubor Teď nádech a leť, který se na letošním Hronově prezentoval ze Šrámkova Písku vzešlou inscenací Slepice není pták, Ukrajina není cizina, se pro mne svou tvorbou opakovaně stává potvrzením platnosti oblíbeného rčení o cestě do pekla, jež dobrými účely dlážděna jest. Byť jsou totiž jejich inscenační apely nepochybně upřímně míněny, pachutě implicitního kalkulu s vypůjčenými životy se v jejich případě zbavit nemohu. Naléhavost sdělení mnohem lépe zprostředkují dokumenty, monotónní lyrizující sladkobol mně naopak ubíjí k nepříčetnosti. Evokaci Ukrajiny prostřednictvím těch nejotravnějších audio-vizuálních klišé i kulturních stereotypů (primitivní disko-pop, příprava boršče), hereckou neobratnost, rozvolněnost inscenačního celku i dramaturgickou nahodilost nelze záslužností zvoleného tématu omluvit. Tohle není experiment, divadlo, ani autentický dokument, ale naivní plakát, a jako takový má účinky spíš kontraproduktivní. Na rozdíl od aktuální situace (nejen) na Ukrajině mně její takto jevištně prezentovaná podoba emocionálně nezasahuje, ani neburcuje k aktivní účasti. Festivalové poroty se ale zjevně nechávají takto dojímat rády, jinak by opakovaná účast souboru na scénické žatvě možná nebyla.
Rytířům sláva! |
Inscenaci Přemnohá dobrodružství, jakož i hrdinské skutky rytířů nízkého stolu –
útržky eposu (nominace z Wolkrova Prostějova, celostátní přehlídky
uměleckého přednesu a divadla poezie), plzeňského
souboru Buddeto!, jsem díky své nepozornosti málem minul (Petro Severínová za
avízo děkuji!), a to by byla velká škoda. Sympatická padesátiminutovka je totiž
v mnohém pravým opakem předchozí produkce. Její předností je poeticky autentická
kolektivní výpověď o jen zdánlivě všedních věcech. Vzpomínky na mateřskou školu
jsou podány povětšinou nesentimentálně, s žádoucím nadhledem, leč nikoli
bezbolestně. Divák je neustále udržován v pozornosti brilantním kolektivním
výkonem sehraného ansámblu, přítomnost performera, postiženého Downovým
syndromem neruší ani nehraje povrchně na city, ale naprosto účelně zapadá do
inscenačního celku. Žánrové sepětí eposu s nostalgicky-ironickou reminiscencí
funguje skvěle, stejně jako živá hudba, provozovaná přímo hereckými aktéry
inscenace. Pro mě jeden z nepochybných vrcholů letošního Jiráskova Hronova.
Proč? Protože režie Michala Stona neexhibuje, ale citlivě vede soubor Buddeto! velmi
daleko za obvyklé hranice amatérské tvorby, primárně určené pro dospívající
publikum. Děkuji Vám velmi a brzy na shledanou!
Nad holubičkou dravci! |
Večer můj čtvrteční se divadelně
uzavřel v multifunkčním sále divadla Josefa Čapka, inscenací Kdes holubičko lítala?, jaroměřského
souboru JaKKdo. Mnohokrát již zpracované téma čarodějnických procesů ani zde
nepostrádá obvyklé atributy sebevědomého režijního rukopisu Jarky Holasové, a
výsledkem je drsná jevištní balada, jejíž přístupnost od 16 let je vskutku oprávněná.
Erben, Grimmové a další zde nachází své další nástupce, co přirozeně propojují
poetičnost lidové poezie s radikální interpretací archetypálního příběhu o
lidské odvaze i zášti. Neodchází se příjemně do čtvrteční noci. Tenhle horor je
totiž smyšlený jen zčásti. Ještěže přátelské světlo krčmy bliká nedaleko, a v ní
jsou přátelé a byliny. Dneska se nikdo upalovat nebude!
Pokračování příště!
Petr KlariN Klár
Žádné komentáře:
Okomentovat