Princezna na hrášku i kočičí král Marek Cpin!
Milý Marku, letošní ročník Divadla
Evropských regionů se pyšní hned dvěma Tvými scénografiemi, obě navíc
zpracovávají skandinávské téma, ptám se tedy: je Ti osobně blíže, Andersen nebo
Ibsen, a proč?
Nemám blíž ani k jednomu z nich - Andersen mi už v dětství
naznačil, že život je peklo a Ibsen mi to v dospělosti potvrdil. Mám je rád
oba.
Jaké byly Tvé zásadní inspirační
zdroje při práci na inscenacích AnderSen a Paní z moře?
Největší inspirací je samotný text, což je ovšem v případě
inscenace AnderSen trošku problém, protože u ní text vznikal vzniká až během
zkoušek, na základě improvizací, podnětů a nápadů od režiséra i od herců.
Finální podoba textu je tak hotová přbližně 2 dny před premiérou. Jinak inspirační
zdroj je cokoliv - u AnderSena vzpomínky z dětství, dobová architektura i móda.
To stejné platí i pro Ibsena. Důležité je pro mě vždy pokusit se výtvarnou
podobou vystihnout téma hry.
Co obě výtvarná řešení spojuje, a
v čem se liší?
Spojuje je myslím to, že mám rád krabičky a domečky.
Oba režiséři zmíněných inscenací,
tedy Jan Mikulášek a Martin Františák patří ke Tvým pravidelným
spolupracovníkům. Jaké jsou podle Tebe rozdíly v jejich tvůrčím přístupu?
Liší se nějak jejich požadavky na scénografa, respektive autora kostýmů?
Oba dva jsou hodní, vnímaví a neautoritářští, takže mi dávají
dost velkou svobodu nebo přinejmenším přemýšlí nad každým nápadem, kterým jim
nabídnu. Srovnání jejich práce ovšem přenechám teatrologům.
Práce kterých scénických výtvarníků domácích či
světových Tě oslovuje jako diváka i profesionála, a proč?
Světové scénografy nestíhám sledovat, ale z domácích mě určitě
oslovuje práce Lucie Škandíkové, líbí se mi její způsob přemýšlení o prostoru,
práce s metaforou. Mám rád Kateřinu Štefkovou pro její smysl pro detail a Janu
Prekovou pro humor a odvahu.
Divoká kachna na pomerančích nebo
Princezna na hrášku a proč?
Princezna na hrášku - myslím, že tak se budou jmenovat moje
memoáry.
Jak se má Tvůj kocour?
Má se skvěle, včera ulovil myš.
Za rozhovor díky!
Žádné komentáře:
Okomentovat