Rozhovory z Hadriána 2017, povídání první: Vojta Štěpánek!
Jest léto zde, a s ním se KlariNův mazec! vrací k pravidelnému publikování. Festivaly opět hodnotit se budou, jakožto i resty mnohé naplním. Připoutejte se pevně, startujeme již dnes. Materiály, jež budou postupně uveřejňovány v následujících dnech, vznikly původně pro letošní Hadrián, zpravodaj hradeckého Divadla evropských regionů, festivalu s nejopojnější atmosférou v zemi. Začínáme rozhovorem s hercem, režisérem a mužem ostravské budoucnosti, Vojtěchem Štěpánkem. Račte si užívat!
„V mém pražském bytě je zaprášeno“
Za jakých okolností došlo ke spolupráci s opolským divadlem Jana
Kochanowskiego, a jaká byla geneze projektu Poslední zhasne?
Ředitelem a uměleckým šéfem opolského divadla, které je
mimochodem co do rozlohy největším polským divadlem, je Norbert Rakowski. V
Divadle Komedie režíroval českou premiéru Modzelewského Korunovace. Během té
práce jsme se spřátelili a v průběhu času přirozeně inklinovali k další
spolupráci.
Ten projekt se postupně vyvíjel zhruba rok. Nejprve jsme
chtěli (tak nějak automaticky) vytvořit inscenaci, která by nabídla nový úhel
pohledu na vzájemné česko-polské historické milníky; příběh svatého Vojtěcha,
sedmidenní válka atp. Ale postupně jsme se zabydleli v představě o vytvoření
takové vícepříběhové divadelní zkratky, která, byť se odehrává ve třech
jazycích, děje se kdesi mimo jazykový či národnostní rámec. Oba nás zajímala
možnost vyzkoušet vytvořit takové divadlo, které spolu s vámi sleduje ještě
někdo jiný, kdo má ale možnost zasahovat do děje; lézt postavám do hlav či se
dobírat toho, co si postavy skutečně myslí, když mluví. Přemýšleli jsme nad
tím, jak je propojen náš každodenní rozdrobený život s naší elementární a všudy
přítomnou touhou být šťastný.
Jakým způsobem inscenace navazuje na někdejší divadlo
Company.cz působící
v Divadle Komedie?
Je to přirozený vývoj lidského i profesního vztahu, který
není závislý na jménu či adrese divadla. S koncem období v Komedii nás rozhodně
neopustilo to, co nás do té Komedie přivedlo, totiž přirozená potřeba společně
se posouvat dál. Projekt Východní dramatiky, kdy jsme v Komedii systematicky
uváděli v českých či světových premiérách díla autorů ze zemí východních
proveniencí, skončil. Bohužel již po pár letech a s vyprodaným hledištěm. Ale
pořád jsme ve vzájemném kontaktu a i když neumím říct kdy a kde, vím jistě, že
někdy a někde se zase objevíme.
Jak probíhal výběr účinkujících a realizačního týmu?
Na polské straně poměrně jednoduše; jsou to herci místního
souboru a jsou tedy k dispozici. Ale na české straně to bylo těžší: najděte
schopného herce, ideálně již spřízněnou duši, který může skoro na dva měsíce
zmizet do Opole, kam se dá z Prahy dojet za kamiony po okreskách procházkovým
tempem už za pět hodin… Norbert si moc přál herce z Komedie, ale hra již
dostávala na papíře pevné obrysy a najednou jsme hledali poměrně konkrétní
lidi. S trochou časových kompromisů a s nespočtem nočních přejezdů mezi Opolí a
Prahou se nám podařilo sestavit skvělý tým.
V čem byl specifický zkušební proces inscenace?
V Polsku nezkoušejí v pondělí, za to zkoušejí dvakrát denně.
Vzhledem k tomu, že na finální inscenaci nám zbyly čistého času asi dva týdny,
specifické to bylo patrně ve všech ohledech. Ale při dvojitých zkouškách jsou z
dvou týdnů čtyři… Pro nás, Čechy, je to taková kombinace práce a dovolené,
protože když nepracujeme, poznáváme město a okolí, jezdíme na výlety, jsou to
tedy dva zcela odlišné a vlastně i protichůdné rytmy existence.
Jaký je Tvůj osobní vztah k Polsku a jak se vyvíjel
v prostoru a čase?
Polsko poznávám přes divadlo a o to jsem se začal zajímat, v
době, kdy pricnipálka našeho souboru Eva Bergerová otočila kurs naší
dramaturgie na východ, a pro ni přirozeně na Polsko. V polských divadlech jsem
byl, jakožto český divadelník, vždy velmi mile přijat. Poláci byli vždy velmi
aktivní ve vymýšlení možností spolupráce. Po čase začali jezdit mí noví polští
přátelé do Prahy a začala vznikat lidská i tvůrčí pouta. Myslím, že někdy v
roce 2012 nebo 13 jsem viděl mnohem více představení v Polsku, než v Čechách.
Kdosi se mě ptal, jaké je vlastně divadlo v Polsku a já
odpověděl bez váhání: Důležité. Na společenském žebříčku je velmi vysoko.
Poláci vnímají umělce více jako kohosi, komu je svěřena významná společenská
úloha. Díky tomu na nich spočívá větší pozornost veřejnosti.
Je něco/někdo, co bys rád přivedl
z Polska do ČR, a naopak něco bez čeho by ses rád obešel?
Myslím, že u nás nelze divadlem
způsobit skandál. Divoké interpretace u nás maximálně tak nudí a tím, že nám
není nic svaté, nemáme ani nic, do čeho by divadlo mohlo bolestivě tnout. V
Polsku diváci svůj nesouhlas s nějakou inscenací vyjadřují demonstrací nebo
prostě i třeba tím, že si jich pár stoupne do dveří divadla a nikoho tam
nechtějí vpustit. Divadlo v Polsku je dokonce na zřeteli vlády, která v
poslední době dosti nevybíravě ovlivňuje například konkursy na ředitele
divadel. Nevím, jestli Babiš nebo Zeman v českých divadelnících vnímají společenskou
konkurenci, ale nijak nás neurážejí a nepomlouvají, to znamená, že jsme jim
šumák. To o našem divadle a společnosti hodně říká. To bych byl rád, kdyby se u
nás do budoucna změnilo. Obešel bych se bez cenzury, kterou to v Polském
divadle trochu smrdí.
Poznal jsem tu celou řadu
skvělých tvůrců, ať už režisérů, herců nebo výtvarníků, se kterými se jistě
pokusím v budoucnu spolupracovat.
Jaká témata tě oslovují jako režiséra, diváka a herce?
Zajímají mě příběhy. Baví mě napětí mezi velikostí příběhu a
malostí jednotlivce, který musí příběhem projít a tak se stát hrdinou. Baví mě,
když postavy neříkají to, co si skutečně myslí a já tak musím zjišťovat jejich
skutečný záměr a pak hledat divadelní prostředky, jak to vyjádřit… jednoduché,
co? Ale to mě prostě baví. Na všech frontách.
Jak bys zhodnotil právě končící sezonu, a co Tě čeká
v sezoně příští?
Byla to první sezona na volné noze… hodnotím ji kladně,
neboť žiju. Udělal jsem Woodyho Allena na Palmovce, Obraz Yasminy Rezy v Aréně,
s Jirkou Joskem a s ostravskými básníky jsme zinscenovali téma Shakespearův les
v ostravském Lese a vytvořil jsem česko-polský projekt Poslední zhasne…z toho
vyplývá, že v mém pražském bytě je hodně zaprášeno. Sezonu vykopnu v Aréně s
Vyrozuměním. A během léta se vlastně do Ostravy stěhuju, protože jsem přijal
velkou výzvu, o které ještě nechci teď nic bližšího říkat, to by bylo brzy. Ale
vypadá to, že nadcházející sezony strávím v Ostravě. Ale však uvidíš. Až přijedeš
do Lesa, všecko probereme.
Žádné komentáře:
Okomentovat