úterý 11. července 2017

Rozhovory z Hadriána 2017: Hadivadlo, část první!


Chuť hledat nové divadlo!
Ivan Buraj je uměleckým šéfem brněnského Hadivadla. Jinoch vytáhlé postavy je nepřehlédnutelný především svou režijní tvorbou. Muž jasných, ambiciózních vizí, a nekompromisních názorů. Kapitán Achab junior, neohroženě vedoucí svou uměleckou úderku náročnými vlnami současné kultury.

Ivane, jak bys tady a teď definoval současné místo Hadivadla, na mapě současného evropského divadla a kam pod Tvým uměleckým vedením směřujete?
Na mapě současného evropského divadla tvoříme podle mě, podobně jako většina ostatních divadel v České republice, šedou skvrnku východního bloku, ze které je sice občas vyloven nějaký režisér, ale jako divadlo s touto skvrnkou splýváme, což je tragické pro možnosti evropské integrace - ale taky je to možné chápat jako úkol pro české divadlo. I když, jak říká Cyril Drozda: „já myslel, že světové divadlo je všude!“ Tolik k určení našeho místa vůči Evropě. Jinak směřujeme, někdy víc, jindy míň úspěšně, k divadlu odpovědnému za svůj společenský kontext, divadlu hledajícímu, divadlu, které má pocit, že úkoly moderny nebyly dokončeny, ale také k divadlu silné dramaturgie. Zásadní je pro nás nanovo prozkoumat možnosti politického divadla, ale ne politického divadla ve smyslu explicitního zacházení s politickými tématy, tedy deklarujícího svou političnost, ale spíš politického divadla, které politizuje estetiku, ptá se, co se nám líbí a proč. Zajímá mě budování divadla jako události, která překonává konzumní rámec zábavy a snaží se každý večer konstruovat komunitu, která spolu sdílí otázky a na základě toho nějak jedná i občansky.

Do Hradce coby svůj profil přivážíte dvě razantně odlišné inscenace, Čechovova Strýčka Váňu a Havlovu Vernisáž, mohl bys prosím charakterizovat jejich funkci v současném repertoáru HaDivadla a v kontextu vlastní režijní kariéry? Jaký je Tvůj vztah k oběma klasikům?
Jejich razatní odlišností si popravdě řečeno nejsem tak jistý. Obě se lokalizují v dějinném stavu „mezi“, tedy v čase, kdy staré už není a nové ještě nepřišlo. Obě se zabývají člověkem tápajícím, společností, ve které se zdá, že už není možné konstruovat smysl, protože všechno se rozpadá na idividuální zájmy a perspektivy a obě polemizují s nihilismem, který z tohoto klimatu vyplývá. Rozdíl je, že zatímco Vernisáž je vlastně guerillová akce nazkoušená za pět dní k loňskému 80. výročí narození Václava Havla, zamýšlená původně jako jednorázová akce, tak Váňa je, dá se říct, kmenová inscenace našeho repertoáru, pracující vědomě se svojí délkou a časem. Vernisáž je malá pusa pro všechny nihilisty. Váňa je možnost být v divadle u něčeho spolu, je to trošku krásná námaha.

Vnímáš nějak postupnou proměnu své režijní poetiky a tematických preferencí v závislosti na vlastním působení v HaDi?
Nevím, jestli bych tu nejpodstatnější závislost označil zejména vůči svému působení v HaDivadle, spíš je tou základní silou moje vzdalování se od absolutoria na JAMU. V kontextu této skutečnosti se proměňuje můj rukopis především. Já jsem na škole a taky pak po škole pociťoval hodně strachu. To trauma, které škola spolu s okolní společností konstruují pro absolventy, tedy trauma malé šance získat slabě placenou práci v milovaném divadle, člověka hodně ohýbá. Myslím si, že moje první věci, hlavně v průběhu studia byly spíše takovými pytli plnými nápadů. Byl jsem nápaďák, který se zoufale potřebuje legitimizovat před společností, že na to má. Pak mě to hromadění kreativity začalo dusit a uvědomil jsem si v té bohatosti cosi chudého. Cosi, co víc než k upřímnému dialogu poukazuje spíš ke mně samotnému a k mému strachu ze selhání. Tak jsem začal vnímat mnohem víc celkové vyznění díla, to, nakolik je to poctivým sdělením, předložením skutečného problému, který můžeme sdílet, protože to, že má Ivan Buraj hodně nápadů, nejde moc sdílet, to je samota a v divadle jde především o sdílení čehosi, co překračuje naše já, i když divadlo ze své podstaty zářících reflektorů klade tuto překážku narcismu každému, kdo se s ním potýká.
V současné době jste navázali úzkou spolupráci z pražským Studiem Hrdinů, jaká je blízká budoucnost tohoto sbližování?
HaDivadlo a Studio Hrdinů jsou scény, které jsou orientovány na kvalitní dramaturgii, progresivní tendence v současném divadle, průniky mezi divadlem a jinými druhy umění. Naše spolupráce v dohledné době vyvrcholí přenesením inscenace Kamily Polívkové Macocha do prostor Studia Hrdinů, kde v září naše herečky odpremiérují pražskou Macochu a následně se tato inscenace bude hrát v obou divadlech. Rádi bychom i vzájemně našim divákům představovali inscenace Studia Hrdinů a věřím, že časem bude mít tuto tendenci i Studio. Ale nerad bych nás touto vazbou škatulkoval do elitářské sekty. Víme, že se děje hodně inspirativních a upřímně hledačských projektů i kolem nás, třeba budoucí koncepce prostoru Studia Beseda u vás v Hradci je velkou nadějí, a my rádi navážeme spolupráci s kýmkoliv, kdo má chuť hledat „nové divadlo“!
Které inscenace tě v uplynulé sezoně zaujaly jako diváka, ať už pozitivně či negativně?
Strašně se mi líbilo Dílo ve Studiu Hrdinů od Miroslava Bambuška a také Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny od Kamily Polívkové a Davida Zábranského, obecně mi přijde být super, že Kamila režíruje, protože vnáší do českého divadla preciznost, která mu skutečně chybí. A totálně mě dojala Škola malého stromu od Honzy Kačeny v čím dál rozjetější Polárce… Moc se těším, až si najdu čas na nakoukání nových věcí od Honzy Friče, víc jsem už vidět bohužel nestihl... Naše věci nebudu chválit, protože by bylo fajn, kdyby jste všichni vyjeli podívat se sami!
Jaká je v současné době podle tebe zásadní radost a naopak problém českého divadla?
Já vím, že se to moc nenosí, ale začal bych tím problémem. Problém nejenom českého divadla, ale i české kultury obecně, je její postavení ve společnosti. Po revoluci tu zvítězilo přesvědčení, že kultura je třešničkou na dortu priorit. Bohužel začínáme (?) zjišťovat, že takto podfinancovaná kultura, kdy většina režisérů a režisérek na volné noze musí dělat čtyři ne-li pět inscenací ročně,  nebo kdy herci musí po zkoušce, nebo často dokonce místo zkoušky utíkat do seriálů, dabingů, reklam, nebo kdy scénografové a scénografky, aby se uživili musí dělat i sedm věcí ročně a brát k tomu i komerční projekty, vlastně zaniká. Zaniká v povrchnosti a rychlosti, ale ne v povrchnosti samotných tvůrců, ale spíš v podmínkách, ve kterých se dnes kultura děje. Jsem ale přesvědčen, že takovou kulturu, která navenek vykazuje dění, ale zevnitř je prázdná, následuje hned v závěsu demokracie, která navenek vykazuje demokracii, ale zevnitř se vyprazdňuje. Každopádně pozitivum vidím v nesmírné síle lidí, kteří bojujou dál a pořád drží místo pro kulturu budoucnosti o kterou ale musíme teď všichni bojovat!

Co chystá Hadivadlo do příští sezony?

To souvisí s onou rychlostí a povrchností, které se snažíme čelit. Na rozdíl od většiny ostatních divadel nemáme ještě zveřejněný dramplán, ale to právě proto, že si chceme dát s hostujícími tvůrci ten luxus času na poctivou úvahu a nebojíme se dělat i několik vrstev návrhů a vzájemných čtení. Tématem sezony bude Věčný návrat, podtitul Krize ideje budoucnosti. HaDivadlo podnikne výlet do minulosti, i do své vlastní, skrze oslovené tvůrce, aby z ní vytáhla budoucnost! Objeví se u nás Jiří Pokorný, J. A. Pitínský, Jan Kačena a na Studiu Vojta Bárta. První premiérou bude Ibsenův Eyolf v mé režii s hostujícím Matějem Nechvátalem v hlavní roli.

HAdivadlí pokračování zítra...

Žádné komentáře:

Okomentovat